Itsepäinen muuli
Juhani Pesonen
Lyhyitä kertomuksia
202 sivua
sidottu
ISBN-numero:
978-952-6668-04-8
Jumbo-kustannus
Ilmestyy syyskuussa 2013
Kirjakaupoissa 20 euroa
Yrittäjästä kirjailijaksi
Juhani
Pesonen
Puh:
040-5148482
juhani.pesonen@jumboservice.fi
Pitkän
linjan tamperelainen yrittäjä Juhan Pesonen jää eläkkeelle
vuodenvaihteessa, muttei heitä vielä rukkasia naulaan vaan aloittaa
kirjalijan uran.
Hänen
lyhyet erikoisensa novellikokoelma "Itsepäinen muuli"
ilmestyy syyskuussa Jumbo-kustantamon julkaisemana. Keväällä 2014
ilmestyy Pesosen toinen kirja "Pesosen kootut hauskat vitsit."
Lisäksi hän suunnittelee kirjaa Espanjassa talvehtivista
suomalaisista.
Tamperelainen
esikoiskirjalija Juhani Pesonen on kahden Paasilinnan kirjalija,
Arton ja Ernon.
Hänen
oma suomalaiskansalliseen tapaan ylempiään kumartelematon ja
ilkurisen humoristinen elämänsä ja metsäsuomalainen olemuksensa
ovat kuin suoraan Arto Paasilinnan kirjoista, ja hän muistuttaa
omassa sitkeässä selvitysmistaistelussaan hämmästyttävästi
Onnellisen miehen siltainsinööri Jaatista, joka ei tyytynyt hänelle
varattuun häviäjän rooliin, vaan sitkeänä sissinä taisteli
itselleen sen mikä hänelle kuului ja vähän enemmänkin mitä laki
salli.
Pesosen
ohjanuorana on ollut Ernon väittämät siitä, että kirjailijaksi
tullaan elämällä elämä, ei nyhjäämällä tyhjässä ja
nössöilemällä tai leikkimällä muiden kustannuksella fiksua
kopioimalla tylsiä latteuksia ympäriltämme, mitä meille yleisenä
totuuksina yritetään syöttää, ja että kirjoittaa kannattaa
vasta yli nelikymppisenä, ja ettei ole olemassa yhtään
akateemisesti koulutetua joka osaisi kirjoittaa kunnolla, ainakaan
samalla tavalla kuin Ilmari Kianto, Veikko Huovinen, Kalle Päätalo
tai Heikkki Turunen.
Pesosen
mukaan nyt vallalla oleva pinnallinen syvämietteisyys antaa
typerysten
ja
mielipuolten sekä
huijata
ja hämätä tavallista kansaa mennen tullen ilman että kukaan
siihen puuttuisi millään tavalla.
Hänen
hauskojen
irvailujensa perimmäinen tehtävä on
kumota
valheen ja typyryyksien valta ihmismielissä, ja
suistaa
meidät takaisin haaveilemaan ja nauramaan siihen hullunhauskaan
kauniiseen
sekasortoon, jota huumoriksi kansan suussa kutsutaan.
Siksi
hän kysyykin näissä omissa lyhyttarinoissaan, että
jos
kaikki
puhuisivat
ohi suunsa ja paljastaisivat omat todelliset ajatuksensa, jotka
heidän on ollut
pakko
salata elämässän, huomasivatko he että
maailmaa
hallitseva jumalatar on
”Tyhmyys”,
joka
narriksi
pukeutuneena esittelee
itsensä
ihmiskunnan hyväntekijänä.
Neljän
eri rikkaan ja vahvan kansanluonteen- ja murteen risteyspaikassa
pohjoispohjanmaalaisessa Pyhäjärven kunnassa 62-vuotta sitten
syntynyt kivisten peltojen pikkumökin poika Juhani Pesonen on nähnyt
miten Suomi muuttui sodan jälkeen nopeassa vauhdissa ensin
teollisuusmaaksi ja sitten nykyiseksi konkurssikypsäksi
pullamössösukupolven sisältä syömäksi pipakarkkutaloksi.
Pesonen
teki jo 14-vuotiaana talonsa heinätyöt, kun hänen yli
seitsemänkymmenvuotias isänsä ei enää siihen pystynyt.
Työkokemusta karttui ensin norjalaisilla kalatehtailla ja Ruotsissa
hitsaajana. Juhani muutti Helsinkiin työn perässä samaan aikaan
kun koko muukin Suomi valui etelään herrojen kiusattavaksi.
Kiinteistävälittäjän
työt vaihtuivat oman rakennusliikkeen pyörittämiseen ja
konkursiin, minkä velkoja Juhnai maksoi lähes kaksikymmentä
vuotta. Koko ajan Juhani yritti ja pakersi omassa remontti- ja
siivousfirmassaan eläkkeelle jäämiseensä saakka.
Nykysuomalaisuus
on Juhanille parhaimmillaan muutakin kuin oikeassa olemisen pakkoa ja
sillä rahastamista, Juhani muistuttaa meitä, että
huumorintajuttomat yhden ilmeen ja totuuden, suu vaahdossa ja silmät
kiiluten paasaavat kompastuvat ennemmin tai myöhemmin
tiukkapipoisuuteensa ja omiin kuvitelmiinsa omasta erinomaisuudestaan
tavallisia ihmisiä syvästä halveksien, ”sillä amerikkalaisen
suuren kirjalijan Mark Twainin kertomuksen Jumala luodessaan ihmisen
pani mukaan rohkeutta ja pelkuruutta, saaliinhimoa, lempeyttä,
rehtiyttä, oikeudenmukaisuutta, oveluutta, petollisuutta,
jalomielisyyttä, julmuutta, pahuutta, häijyyttä, himoa,
armeliaisuutta, itsekkyyttä, jaloutta, kunniaa, rakkautta, vihaa,
alhaisuutta, uskollisuutta, totuudenkaipuuta sekä vilppiä.”
Juhani
on tavallinen arjen sankari ja loistotyyppi, jolla on suoraselkäistä
herroja kumartelematonta vääräleukaisuutta, kaiken epäilyä, ja
vallan näyttäville kulisseille ja pöyhkeille
riikinkukkofasistinarsisteille täysin immuuni, ja terävät
hoksottimet omaava metsäsuomalainen, jolta eivät
hauskat jutut kommelluksineen ja karmaisevine opetuksineen
takataskusta lopu, kuten mm. kirjan kertomukset,
”Jos
olisin Kekkonen, Epätoivoinen yrittäjä, Suomalainen
sääntöuskollinen, Reservin vapautta lisätty, Tapaus Sinnemäki,
Nyt sukelsi, Omaperäinen muuli”, ja parikymmentä muuta lyhyttä
humoristista ja nauruhermoja kutkuttavaa kertomusta tämän päivän
sekavasta ja kalliista viidakosta nimeltään Suomi.
Pesonen
viljelee kirjoituksissaan Urho Kekkosen ajatuksia, sillä Kekkosen
mielestä
suomalaisiin eivät voineet mitkään ääriliikkeet tai ajatukset
pesiytyä siksi, että meissä asui niin syvällä metsäläisessä
mielessämme kaiken kuperkeikkaa heittävä menninkäishuumori, joka
kyseenalaisti kaikki ympärillämme vakavissaan papattavien
tärkeyshenkilöiden höpöpuheet, antaen tilaa ilkikurisille ja
omaehtoiselle metsähuumorille, älylle ja omapäisyydelle, joista
Pesosen mukaan oikea suomalaisuus on tehty.
Nyt
oikea
suomalaisuus näyttää Pesosen mielestä
kadonneen,
ja koko kansa on
jaettu
ensimmäiseen ja toiseen luokkaan, ja
kasvatettu
päin honkia
ihan
kieroon:”Se
on kyllä merkillinen tuo ihmisen mielenlaatu”, hän kirjoittaa.
Eläkkeelle
yrittäjyydestä vuodenvaiheessa jäävä ja Espanjan
Aurinkorannikolla talviaan veittävä Pesonen tietää kantapään
kautta mistä hän puhuu. Kivisten peltojen mökin kasvattina ja
lamavuosien
maksumiehenä
tuhansien muiden yrittäjien tavoin konkurssit kokeneena, mutta silti
yrittämistä hampaat yhteen purren pelkällä sisulla jatkanut
Pesonen kirjoittaa suoraa puhetta esikoiskirjassaan ”Omaperäinen
muuli”, siitä millaista on elää maassa, missä huijaamisesta ja
toisten hyväksikäytöstä on tullut hyväksyttävä yleinen tapa ja
ahneudesta valtionuskonto.
Mark Twainin kertomuksen Jumala luodessaan ihmisen pani mukaan rohkeutta ja pelkuruutta, saaliinhimoa, lempeyttä, rehtiyttä, oikeudenmukaisuutta, oveluutta, petollisuutta, jalomielisyyttä, julmuutta, pahuutta, häijyyttä, himoa, armeliaisuutta, itsekkyyttä, jaloutta, kunniaa, rakkautta, vihaa, alhaisuutta, uskollisuutta, totuudenkaipuuta sekä vilppiä
Kun
tartuin tähän vaativaan kirjoitushommaani, kaivon jostain
kätköistäni esille nuoruuteni suuren innoittajana, suurten
suomalaisten historiallisten romaanien luojan Mika Waltarin ohjeet:
”Älä
tyydy pieniin aiheisiin. Kirjallista näpertelyä meillä on ihan
kylliksi. Tartu sinä moukariin ja tao omaa aikaasi kuin hekuvaa
rautaa. Älä pelkää suuria aiheita, sillä ihminen kasvaa työnsä
mukana. Ole rohkea. Sinulla täytyy olla uskallusta myös
epäonnistua. Ennen kaikkea älä masenneu, älä katkereoidu, älä
koskaan vihaa ihmistä.”
Ja
niin löysin sen suomalaisuuden
parhaat osat, mitkä olivat parhaimmillaan muutakin kuin oikeassa
olemisen pakkoa ja sillä rahastamista, muistuttamalla meitä siitä
että yhden ilmeen ja totuuden huumorintajuttomat, suu vaahdossa ja
silmät kiiluten paasaavat, kompastuvat ennemmin tai myöhemmin
tiukkapipoisuuteensa ja omiin kuvitelmiinsa omasta erinomaisuudestaan
tavallisia ihmisiä syvästä halveksien.
Ja
suomalaisuuden perustana olleet suomalaiskertomusten hiljaiset virrat
ihmismielen hämäristä vaistonalaisuuksista, alhaisten viettien
vallassa rimpuilevasta päättämätömyydestä, muualle alati
hamuavasta mielestä ja taikauskoon sekoittuneesta tunnemystiikasta
sekä siitä eteen tupsahtavista yllättävistä
kohtalonaavistuksista.
-Ihmiset
se teistä oli viisain joka ymmärsi ettei oikeastaan ole ollenkaan
viisas
Mietin
miksei totuus kiinnostanut suomalaisia poliitikkoja edes himpunvertaa
ajatuksena? Olivatko he niin sokeita omassa ahneudessaan, ja katkeria
huonoille lähtökohdilleen, että he halusivat voittaa hinnalla
millä hyvänsä kaiken mahdollisen mistään muusta kuin itsestään
piittaamatta, ja olivat valmiita polkemaan ensimmäisenä
oikeudenmukaisuuden ja totuuden jalkoihinsa, jos ne olisivat heidän
tiellään, vaikka oikeudenmukaisuuden esikuva suuri ajattelija
antiikista nimeltään Sokrates ei antanut periksi kuolemankaan
hetkellä periaatteistaan, vaan Platonin mukaan kertoi
tuomarille,”että olit väärässä, jos sinun mielestäsi ihminen
sai välittää hengenvaarasta.
Sokrateksen
mielestä jos mies oli mistään kotoisin, hän ajatteli toimiessaan
vain sitä, että tekikö hän oikein vai väärin, hyvänkö vai
huononko miehen töitä, kun ilta toisensa jälkeen nämä suuret
typerykset yrittivät tehdä itsestään fiksuja ja tärkeitä
höpöttämällä asioista, joista heillä ei ollut mitään
käsitystä, muistin Sokrateen toimineen juuri päinvastoin,
kertoessaan tyypilliseen tapaansa kuulijoidensa yrittäneen tehdä
hänestä viisasta silloin kun hän jututti muita, silloin Sokrates
sanoi pilkallisesti, ”että tosiasiassa se oli jumala, joka tässä
oli viisas, ja puheena olevassa oraakkelinlauseessa hän ilmoitti,
ettei inhimillinen viisaus ollut juuri minkään arvoista:”Ei hän
liioin puhuessaan Sokrateesta tarkoittanut varsinaisesti minua; hän
vain käytti nimeäni esimerkkinä. Yhtä hyvin hän voisi sanoa
näin: Ihmiset, se teistä oli viisain, joka Sokrateksen tavoin
ymmärsi, ettei oikeastaan ole ollenkaan viisas.
Pesonen
on ollut kova hevosmies jo nuoresta pojasta lähtien. 15-vuotiaana
Pesonen ajoi ammattikseen tukkeja ja pinotavaraa hevosella metsästä
|
-Metsässä
mietteissäni
Yksin
suuressa metsässä.
Kun
kaikkialla on vain hiljaisuutta ympärilläni.
Ja
metsä humisee.
Ja
puhuu minulle.
Kaipasin
noita hetkiä.
Saada
olla yksin itseni kanssa.
Omassa
metsässäni.
Pesonen
Afrikassa Madagasgarilla kultaa huuhtomassa
|
-TALVIVAARA
Tuon
oman näkemykseni Talvivaarasta, ehkä poiketen yleisestä
mielipiteestä.
Olen
syntynyt ja kasvanut Pyhäjoen rannalla. Pyhäsalmen kaivos aloitti
toimintansa minun ollessani noin 10 vuotias. Kaivoksen vesiä on
ajansaatossa virrannut Pyhäjokeen. Kuusikymmentäluvulla kyläläiset
ottivat vielä juomavetensä joesta.
Aikoinaan
joki ruopattiin kanavaksi. Lisäksi vielä metsäojituksista
aiheutuneet kuormitukset ovat tehneet joesta, uskoisin, ehkä
saasteisemman joen koko Suomessa. Yhtenä syynä voi olla mineraalien
vaikutus veden happitilanteeseen, mikä on tappanut elollista
kasvustoa joesta.
Etsin
harrastuksenani luonnosta malmi- ja korukiviä. Tampereen kivikerho
on lajissaan hyvin aktiivinen alan kerho. Siitä kertoo mm.
yhdistyksen julkaisema lehti ”Mineraalia.”
Saasteita
ei saisi syntyä, mutta pysähtykää ajattelemaan maatamme jos
kaivostoiminta kokonaan lopetettaisiin.
Nämä
jotka nyt suu vaahdossa puhuvat Talvivaaran lopettamisesta, näyttävät
ulkopuolisen silmin kännykkää korvalla pitäviltä aasilta, ihan
ministeriä myöten, kun eivät tajua että jo pelkän kännykän
valmistukseen tarvitaan 30 erilaista mineraalia.
Hyvä
kysymys onkin, missä sen kaivoksen pitäisi sijaita jos ei
Talvivaarassa?
Tien
näyttäjiä ei taida heidän joukoistaan löytyä, ”tietäjiä”
kylläkin.
-Byrokratian
purkutalkoot
Suomalainen
byrokratia on vähän kuin vanhan ajan hölmöläisten homma, missä
valoa vietiin pimeään tupaan säkillä.
Ei
ole kenenkään etu että byrokratia on paisunut sellaisiksi isoiksi
hirviöksi kuin se nykysin meilläkin on, koska byrokratia vie voiman
siltä mitä sen pitäisi auttaa ja lannistaa sen alle joutuvat
ihmsit
Byrokratia
ruokkii itse itseään ja leviää kuin homeitiöt joka paikkaa
syömällä sekä voimia että vie niitä luovalta ajattelulta ja
toiminnalta, jonka pitäisi pitää tämän maan rattaat pyrimässä
kannattavina, hankkimalla uusien oivallusten avulla maallemme työtä,
rahaa ja näköaloja huomisen tulevaisuuteen.
Byrokratialla
on kaikenmaailman lippua ja lappua, viranomaista, kieltoa, sääntöä
ja jonostusta, odottelua, pyyntöjä, selvityksiä ja sitä rataa, ja
ohjeita ja sääntöjä tehtaillaan mielenmäärin eri paikoissa
missä niitä sovelletaan.
Usein
näitä asioita tehtailevat byrokraatit ovat ajokortittimat ovat
liikennesuunnittelijoita, perheettömät perheneuvojia, täysraittiit
alkoholityöntekijöitä ja sellaiset tahvot poliitikkoina, joille
usein uskaltaisi luottaa edes sairaan naapurin koiran pissattamista
käsiinsä.
Ja
jälkikin on sen näköistä. Sillä Suomi on jo lähellä
konkurssia,
Nyt
pitäisi purkaa eikä rakentaa lisää byrokratiaa, kuten vielä
tehdään.
Byrokratian
purkamisella pitäisi antaa tilaa luovuudelle jotta tilaa tulisi
sille luovuudelle mikä elättää tämän maan ja ihmiset.
Meille
ei jää muuta vaihtoehtoa kuin byrokratian purku jotta jotenkin
selvityisimme tästä.
Kukaan
ei ole pohtinut Suomessa tosissaan, että nyt olisi aika purkaa
byrokratiaa sieltä turhemmasta päästä ihmisten elämää
helpottamaan, vai onko joku luullut ja kuullut että byrokratia
auttaisi ihmisiä ja helpottaisi heidän elämäänsä?
En
minä ainakaan.
Todella mielenkiintoinen juttu tällainen ja hatunoston arvoinen keikaus suomalaisessa kirjamaailmassa, missä on jo pitkään odotettu uusia mieskirjaililijoita, jotka uskaltaisivat puhua suoraan vaikeista asioista ja kertoa omien kokemustensa kautta missä täsä maassa oikein mättää ja miksi-huumoria lainkaan unohtamatta.
VastaaPoistaKannet lupaavat jo paljon ja Pesosen kieli vaikuttaa harvinaisen älykkäältä ja syvämietteiseltä, lähinnä tulee nyt heti nopeasti mieleen Havukka-Ahon ajattelija, yksi kirjallisuuden lempihahmoistani.
Laita nyt hyvä ystävä kanssa milloin ja mistä näitä kirjoja voi ostaa ja millaisella hinnalla, niin tietää varautua ja tuleeko sitä myös kirjakauppoihin myyntiin tai kirjastoihin lainattavaksi?